För att våra ekonomirutiner ska fungera måste vi alla följa vissa regler. För detaljer se vår allmänna Instruktion Ekonomiska_rutiner_SAIK.
Till stöd har vi en Kontoplan och en Projektlista (projektnummer för aktiviteter och individstöd). Våra vanligaste ärenden i korthet:
- Ska du anmäla eller boka dig till en tävling ska den ibland betalas via faktura. Låt fakturan komma till din egen e-post. Är det bråttom betalar du själv och begär sedan ersättning för utlägg och bifogar fakturan. Är det mer än 14 dagar till sista betalningsdag kan du skicka den vidare till Fakturor@savedalensaik.se och klubben betalar direkt. Kontakta din sektionsordförande om du är tveksam om godkännande, tider eller annat.
- Har du haft utlägg för resa eller inköp ska du i första hand kontakta den som är aktivitetsansvarig/projektledare eller aktivitetens ekonomiansvarige. Ni kommer överens om hur ersättningen regleras.
Ska du begära ersättning för utlägg, använd alltid blanketten Rakning_utlagg-arvode och bifoga kvitton, samtliga filer i pdf eller jpg-format. Ange sektion, konto och aktuellt projekt på blanketten. Skicka sedan in den till Rakningar@savedalensaik.se .
- De som köper från leverantör mot faktura ska be dem skicka fakturan som pdf till Fakturor@savedalensaik.se och ange som "vår referens": "projekt nr XXXX” eller ditt namn och sektion.
- För hantering av arvoden, förskott, elitkonto mm se instruktionen eller prata med sektionsordförande/kassör.
- Behöver du fakturera i samband med tävling använd gärna Track&Field eller Eventors resp bankgiron. Se Instruktion Ekonomiska_rutiner_SAIK för detaljer.
- Behöver du fakturera medlemmar för lägerdeltagande, etc. kontakta kansliet för friidrott och kassör för övriga.