SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Sävedalens AIK
Orientering i Göteborgs bästa träningsmiljö
Tävlingshandbok
Arbetsuppgifter start
  • Planera och bygga upp start med fållor och ev. avspärrningar
  • Plocka och sortera kartor och kontrollangivelser (beskrivs i Kartor och kontrollangivelser)
  • Planera, bygga upp och sköta start-toaletter
  • Hantera ev. nummerlappar
  • Snitsla till start och startpunkt
  • Bocka av startande
  • Hantera checkning av SI-brickor i startfållorna och returnera checkenheter till sekretariatet (OBS inga checkenheter på annan plats än i startfållorna)
  • Starta tävlande i rätt tid
  • Hantera sen ankomst, max 30 min efter starttid enligt tävlingsreglerna
  • Ta hand om överdragskläder för transport till mål
Bemanning

Ca 8-10 personer för 2-3 startfållor inkl. öppen start/direktanmälan:

  • Startchef
  • Snitsling till start och startpunkt
  • Avbockning och checkning i checkenhet av startande per fålla
  • Bevakning av 1- resp. 2-minuterslinjer och kontrollangivelser per fålla
  • Bevakning av startlinje och support för Elit, alla fållor
  • Sen start – glöm ej att checka brickan
  • Start för öppna klasser
  • Personer för transport av överdrag och returnering av checkenheter
Material
  • Överstrykningspennor
  • Väderskydd för avbockningen
  • Skydd för publika startlistor
  • Ev anordning att hänga upp nummerlappar på
  • Nödvändiga verktyg: hammare, häftpistol, tejp etc.
  • Nödvändigt märknings- och anteckningsmaterial
  • Startklocka
  • Gå fram tid-klocka
  • Tavla/bord för kontrollangivelser inklusive märkning
  • Kartlådor alt kartbord inklusive märkning
  • Klasskyltar
  • Avspärrningsmaterial
  • Snitsel från arena (orange-vit till Start 1, orange-blå till Start 2, orange-grön till Start 3) och röd-vit till startpunkt. Tips!
  • Skyltar ”Tömning av bricka sker vid start”, ”Töm din bricka här”, ”Gå fram tid”, ”Startpunkt”, ”Till start xxx m”, ”Överdragskläder”, ”Startlistor”, ”Toa dam”, ”Toa herr”, ”Tävlingsområde” etc.
  • Skärm(ar) till startpunkt(er)
  • Ev. nummerlappar
  • Tävlingskartor
  • Kontrollangivelser
  • Dokument som visar vilken bana som motsvarar vilken klass
  • SI-tömningsenheter 2-3 på väg till start samt minst en vid start
  • En SI-checkenhet per startfålla
  • Checkenheter att byta vid längre startdjup
  • SI-startenheter för öppna klasser
  • Minutstartlistor
  • Startlistor, publika
  • SI-brickor i reserv
  • Toaletter
Aktiviteter

Innan tävlingsdagen:

  1. Kom överens med banläggaren om startproceduren avviker från SOFTs
  2. Besluta om ev. 30 min tidigare start för Inskolnings- och U-klasser
  3. Beställ utrustning från GOF resp. klubben via materielansvarig
  4. Besök startplatsen I god tid för att kunna justera beställning av material (kolla väderprognos – skillnad mellan regn o sol)
  5. Ange hur fållor ska organiseras innan lottning; samverka med sekretariat om minutstartlistor
  6. Förbered kartor och angivelser
  7. Ha dialog med direktanmälan om antal kartor samt se till att de får mall-kartor att sätta upp
  8. Säkra telefonnummer till personal, tävlingsledare, sekretariat, banläggare, direktanmälan
  9. Kom överens med toalett & dusch om hur hantera toaletter: uppbyggnad, skötsel, rivning
  10. Avdela speciell personal för öppna klasser och sen start att ha superkoll på startprocessen

Tävlingsdagen:

Se Start-målrutin SOFT 2007 och Tävlingsreglerna avsnitt 5.4-5.5 resp. 15.4-15.5.

  1. Bygga upp startplats och ev. toaletter
  2. Snitsla fållor och till startpunkt; sätt ut skärm vid startpunkt
  3. Sätta upp informationsskyltar vid start
  4. Skylta och snitsla från arenan
  5. Sätta upp SI-tömningsenheter för brickor
  6. Skylta på väg till start ”Du har väl inte glömt din löparbricka?”
  7. Synka startklockan med mobil – UTC gäller
  8. Säkra att gå fram tid-klockan går 3 minuter före aktuell tid
  9. Fyll kartlådor/kartfack med kartor och kontrollera att bunten har korrekt bana och klassbeteckning på både fram- och baksida
  10. Kontrollera att starten på kartan motsvarar aktuell start
  11. Checka alla brickor i respektive fålla med checkenhet
  12. Bocka av startande då de går in i fålla -3 min före tidsstart
  13. Bevaka inpasseringen i fålla för kontrollangivelser -2 min före tidsstart
  14. Bevaka inpasseringen i fålla för kartor -1 min före tidsstart; kartor fås i startögonblicket utom ungdom tom HD16 (vid sprint får även HD16 kartan först i startögonblicket)
  15. Bevaka startlinje och elitstart
  16. Hantera och kontrollera sen start
  17. Starta öppna klasser genom startstämpling
  18. Meddela Sekretariatet vid ev. ändringar av starttider, användning av reserv-brickor eller andra viktiga förändringar
  19. Byt och skicka tillbaka checkenheter och den första omgången minutlistor till Sekretariatet när det är ca 1 timmes startdjup kvar
  20. Skicka tillbaka resterande checklistor och minutlistor till Sekretariatet efter sista start
  21. Riv start inklusive startpunkt och vägvisning till start
  22. Returnera material till IP Skogen enligt överenskommelse med arena och materiel
  23. Lämna tillbaka eget material såsom skyltar etc. enligt överenskommelse med arena och materiel
  24. Lämna tillbaka SI-enheter till sekretariatet
  25. Riv ev. start-toaletter enligt överenskommelse med toalett och dusch

Efter tävlingen:

  1. Summera erfarenheter – ge rekommendationer till justering av dessa instruktioner
 
För medlemmar
Våra partners